ADHD vad är det?

ADHD är en förkortning för Attention Deficit Hyperactivity Disorder, översatt till svenska uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet. Ca 3-5% av alla svenska barn är drabbade, och ca 2% av de vuxna.
ADHD kommer troligen av att signalsubstanserna dopamin och noradrenalin är i obalans, men vissa forskare hävdar även att uppfostran, rökning under graviditeten, och ev. hjärnskada spelar in.

Den som är drabbad av ADHD uppfattas som stökig, slarvig, drömmande, impulsiv, med mera.... Man kan hjälpas till normalt beteende genom medicinering.

Ja. Idag var jag alltså och gjorde ett sådant test på USÖ (universitets sjukhuset i Örebro), och läkaren sa i slutet:
Det här är troligtvis ditt problem.
Jag har under ca ett år sökt hjälp, och blivigt medicinerad för panikångest och depprission, men läkarna påstår alltså att oron kommer av sjukdomen ADHD. Jag har inte fått diagnosen än, men hon sa att det var troligt att jag skulle få den.

Nå, jag lider inte...!  Men detta kanske är ett problem för en del andra. 2% av sveriges befolkning är inte mycket, men det är ju ändå en hel del folk! God afton mina damer och herrar!

Kommentarer
Postat av: Badbomben

Det är jättebra nuförtiden då de flesta är mer upplysta, de flesta vet att t.ex. adhd inte har nåt som helst med lathet att göra.

Tycker att du är modig som berättar om det här i din blogg!:)

2008-05-19 @ 20:15:59
URL: http://badbomben.blogspot.com/
Postat av: Efwa

Ahhh, vad bra att få en diagnos, det blir liksom enklare att leva med det då. Hoppas allt löser sig och du slipper få de jobbiga perioderna.
Du är min lilla koko-tjej alltså ;-)

2008-05-20 @ 18:39:24
Postat av: Therése

badbomben: tack! Jaa fast jag tror inte det drabbar mig på så sätt iaf! Jag tror nog att de flesta närmaste vänner och släkt har misstänkt det iaf! haha! :)

efwa: jaa tack! haha jaa absolut! och du är min ögonförebild! :)

2008-05-20 @ 23:45:54
URL: http://fakelashes.blogg.se
Postat av: ifrith

Vet man vad "det" är, blir det så mycket lättare att hantera. Sen får man lära sig att liksom "kontrollera" sig själv. Lyssna till sin logiska lilla "tråkiga" ängel lika mycket som den impulsiva begärängeln som försöker överrösta den andra ängeln. Haha, krasst uttryckt, svårt att sammanfatta kort liksom... Vill bara kort säga att jag tycker att du ska kräva hjälp utav annan form än medicinering i första hand, så du får lite konkreta "verktyg" att jobba med själv först och se vart det leder innan du inleder en kanske livslång medicinering, det går att "lära sig att leva med" utan medicin. (utan att för den skull säga att medicin inte är bra, men inte enda enda utvägen) Till sist! ADHD:are kan uppfattas som livliga, öppna, fantasifulla, kreativa, och spännande människor! (Se det som en tillgång! Var stolt! :))

Till sist tack för din blogg, jätteinspirerande och skoj! :)



lära sig att "kontrollera" sig själv

2008-05-23 @ 21:29:21
Postat av: ifrith

oj haha. ta bort det där sista "lära sig att "kontrollera" sig själv" >_

2008-05-23 @ 21:31:34
Postat av: Linda

Alltid skönt att få en diagnos så man vet varför det kanske är som det är.
Både för dig och för dina nära.
Du verkar vara en väldigt härlig tjej!

2008-05-23 @ 22:03:31
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: rocketqueen

ADHD är jättevanligt, som tur är vet man mer om det i dagens läge och då finns det hjälp att få och så slipper man bli klassad som att det bara är något fel på en när man egentligen faktiskt har en sjukdom. Jag har jobbat med många som har ADHD och det fantastiska med många människor som har det är att de är så otroligt kreativa - precis som du! Det medför mycket ovanliga talanger också, så glöm aldrig det!

2008-06-03 @ 09:33:32
URL: http://rocketqueens.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0