Dag 2 på vår sminkkurs!

Idag hade vi andra dagen av vår sminkkurs med teatersmink! Den kursen ingår i Scenografi/mask/kostym kursen, och det är jätteroligt, men jättesvårt med fetsmink!

Så idag fick alla sminka sig själva, och jag vet inte hur många av Er läsare som är bekanta med begreppet fetsmink? Endel använder den benämningen på alla feta sminkprodukter, som concealer, foundation, läppstift med mera.
Det kan inte jag säga är fel, men det låter faktiskt lite tråkigt om man skulle kalla sitt läppstift för fetsmink. Det låter glammigare med läppstift!
Nåväl, det smink man använder på scen kallas fetsmink i folkmun.
Det är som den mest täckande concealer, fast värre, som man ska smeta på i ansiktet, fästa med ett superpuder, och sedan måla på skuggor och ljuspunkter.
Anledningen till att man använder det sminket, och inte vanligt smink, är att belysningen på en scen är så stark, att vanlig foudation blir genomskinlig. Ljuset plockar även bort den kraftigaste sotningen med svart, och lämnar bara ett markerat öga. Därför ska det inte se bra ut i vanligt ljus, på kort avstånd. Därför ser bilderna konstiga ut, och jag lovar, det ska se konstigt ut!

Alla tjejer sminkar sig vid ett bord fyllt med smink från märket Grimas!


Jag blev klar med min mejk på rekordtid, det ska vara 50-tal, pinup stil, men jag inser så här i efterhand att denna mejk inte kommer synas alls på scen. Läpparna blev ojämt målade, ögonskuggan fläckig, men det sköna med sånt här smink är att det inte gör något! Det kan få se ut så, det syns inte sen.

Hela mejken är dåligt lagd, men det är för att det a) är helt annorlunda penslar än vad jag är van vid, och det finns ingen detaljpensel. b) Sminket är svårlagt. c) Onoppade ögonbryn! Ramaskriii!


Josefin heter den här tjejen, hon har skräcktema! Ögonen är påmålade på ögonlocken, och det ser både skithäftigt och skitläskigt ut! Hon ser ut som en docka!


Och här är några av tjejerna vid sminkborden! Närmast är det knådning av dermavax som gäller! Dermavax använder man för att göra sår.


Julia heter tjejen nedan. Hon har 90-tal, och det blev mycket glitter för hennes del!


Och avslutningsvis vill jag dela med mig en bild av den här coola mejken! Blått och svart, jag diggade det verkligen!




Makeup artisten som har lärt oss om fetsmink heter Xenia Popaja (ja, hon heter så på riktigt! Jag älskar det namnet, det är så häftigt!). Hon är inte utbildad makeup artist, utan har gått som lärling på Länsteatern i Örebro, hon är hur duktig som helst! Jag tycker det är så coolt att hon inte är utbildad på någon fin skola, utan bara är en inspirerande, kreativ person, med massa kunskap!
Hon är dock utbildad Hudterapeut, nagelteknolog, och massös. Men titulerar sig även som Makeup artist, maskör och kostymör!

Hon finns både i stockholm, och på salongen Crush i Örebro!

Imorgon ska jag till make up store igen, ska bli så otroligt skönt att komma tillbaka dit, om än med en flammigt röd näsa, som flagar av alla snytningar!
God afton gott folk!

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Gud så roligt!



Har aldrig frågat innan: Vad gör du på Make up store egentligen? Något annat än att packa upp varor? :D

2008-11-13 @ 16:13:31
URL: http://www.glamour.se/min-sida/Monty/
Postat av: Lola

Kul att följa dina sminkskoleerfarenheter! :) Får ni alltså till att börja med bara sminka på er själva?

2008-11-13 @ 16:21:11
URL: http://lolasix.se
Postat av: Therése

Kajsa: jaa! :) Jag får stå i kassan, packa varor, städa, hjälpa kunderna i den mån jag kan, och så får jag titta på när de har privatrådgivningar! :D Det är helt underbart! :D



Lola: Höhö japp! Nej, vi började i tisdags och sminkade varandra! :) Men det är ju ingen sminkskola, utan bara en kurs vi har i den vanliga skolan... :P

2008-11-13 @ 16:26:43
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Josephine

Åh vad roligt! Fetsmink verkar super, men jag har själv aldrig testat det :)

2008-11-13 @ 19:07:55
URL: http://makeuponista.wordpress.com/
Postat av: RM

Ser roligt ut. :)

2008-11-13 @ 19:22:10
URL: http://recenseramera.blogg.se/
Postat av: sminkjante

Härligt att få släppa loss kreativiteten. Låter som en dröm.

2008-11-14 @ 06:38:30
URL: http://sminkjante.blogspot.com
Postat av: inthemake

Ohh va inspirerande, kul!

2008-11-14 @ 08:50:35
URL: http://inthemake.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0