Blogg Award, eftersnack

Okej, jag var på bloggalan igår... Men det vill jag ta upp imorgon. Idag vill jag vara lite allvarlig, så för Er som känner att allvarhet är ett brott mot sminkbloggarnas osvurna regler, vänligen blunda hårt och försök att med slutna ögon klicka på krysset uppe i högra hörnet.

Ebba von Sydow sa några viktiga ord i öppnandet av galan, som jag tror de flesta uppfattade rätt, men kanske inte alla, efter att ha läst kommentarerna till vimmelbilderna på veckorevyns hemsida.
Hon sa att Sveriges bloggare har makt.
Ja så är det. Makten att påverka, förändra, komma med nya idéer.

Om en stor modebloggare med ca 5000 besökare per dag skulle ödsla sin dyrbara tid på att skriva ett kort inlägg om något riktigt viktigt ämne som behöver påverkas, så skulle det bli tusen gånger effektivare än något annat jag kan komma på.

Det räcker för Dem att skriva ett inlägg om upplysningar hur man kan hjälpa till på sitt håll. Tex tacka nej till plastpåse i affären, byta till lågenergilampor, sopsortering, om vikten i att samåka med mera med mera i all oändlighet.
Eller uppmärksamma politikers löner, vad hälften av deras löner skulle kunna göra för nytta någon annanstans (och att topp politikerna även skulle klara sig mer än bra på hälften av lönen).
Eller varför inte vikten av att bära fuskpäls hellre än äkta, eller hur mycket pengar som varje år går åt till att förse kungafamiljen med designerkläder i pastellfärger, samtidigt som det sitter unga föräldrar på sina håll inte långt ifrån och är förtvivlade för att de inte vet hur slutet av månaden ska bli.

Tänk om någon riktigt stor blogg ville skriva bara ett enda litet inlägg om djurförsök, klimatpåverkan eller varför inte uppmuntra till mer second hand än att köpa nytt.

Nu ska jag sova, och imorgon laddar jag upp lite bilder från galan, men tänk gärna tanken.
Och möjligheterna att påverka. Inte bara modesverige, utan det medvetna sverige.

God Natt!

Kommentarer
Postat av: moonstruck

Kloka tjej! Tyvärr är det nog så, att de människor som har mest inflytande i samhället inte alltid använder sin förmåga till opinionsbildande på ett så bra sätt som du beskriver. Men du gjorde din insats nu och det tycker jag att du ska fortsätta med! You go girl:)

2008-10-18 @ 11:30:32
Postat av: Anette

Jättebra tänkt! De som har folks uppmärksamhet borde ta tillvara tillfället att säga något viktigt också, du gav själv flera bra exempel.

2008-10-18 @ 11:49:49
Postat av: Mayaline

väldigt bra skrivet och väldigt viktigt!

2008-10-18 @ 15:40:59
URL: http://mayamakeupartist.blogspot.com
Postat av: Anonym

Bra där, jag håller med till 100%!

2008-10-18 @ 20:07:13
Postat av: Therése

Moonstruck: Tack! Jo jag tänker ju absolut inte avvika från att vara en sminkblogg, men något politiskt inlägg i månaden kan man väll kasta in hoppas jag! :)



Anette: Ja, det tycker jag med! Att kunna påverka människor är jättebra, bara man använder det till något konstruktivt.



Mayaline: Tack! :P



Anonym: Tack! :)

2008-10-18 @ 20:36:52
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: moonstruck

Jag tycker att det är suveränt att du visar att sminkfrosseri och ett djupt engagemang för omvärlden går alldeles ypperligt att kombinera! jag hejar på även lite allvarliga inlägg och jag är helt övertygad om att vi är många som gör det, för inte struntar vi väl i världen bara för att vi älskar smink?:)

2008-10-18 @ 21:50:54
Postat av: Anja

Smart tänkt, att någon utav bloggarna använder sin makt! Jag fokuserar mycket på självkänsla i min blogg. Tyvärr är ju en av våra största bloggare en äkta pälsanvändare, behöver jag nämna vem?

2008-10-18 @ 22:22:54
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Therése

Moonstuck: tack! :) Nej det har du helt rätt i, man måste ju fler intressen än smink! :D



Anja: Ja jag gillar din blogg! Det var första gången nu jag var inne på den, men den verkar bra!

Jo, du behöver inte nämna vem! ;)

Jag anser att pälsbärande är något man själv får bestämma, och jag klandrar ingen som gillar päls för att de har det, men jag tycker att det kan ju finnas tusen andra trender att haka på, förutom päls...

2008-10-18 @ 23:28:12
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Linda

Bra skrivet av dig, mycket tänkvärt!

2008-10-19 @ 15:08:02
URL: http://bettieli.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0