Rymdresor och döden åt vår planet.

Någonting som för mig saknas i media, (som är duktiga på att ta upp saker annars), är rymdresor.
Jag har många starka åsikter kring rymdresor, och trots en del sökande och googlande från min sida, verkar kostnader kring rymdresor vara tämligen hemligstämplade.
Det finns alltså prisuppgifter för de som vill åka till rymden som turister, och priserna ligger (enligt pricerunner) på 692 miljoner per person för den som vill åka runt månen.

Bara i Sverige finns ca 2 miljoner barn, varav ca 200 000 lever i fattigdom, och under knappa förhållanden.
Jag har inte ens orkat skaffa uppgifter om hur många människor som skulle överleva i flera år i andra länder på dessa 692 miljoner kronorna som EN människa betalar för att få åka runt månen.


Det finns inga tillgängliga uppgifter att få tag på, om hur många miljarder dollar som USA slänger ut på rymdforskning, eller Ryssland.
Kort sagt så betalas det ut miljarders miljarder på att försöka hitta en planet som är bebolig, istället för att investera i våran egen planet.

Jag vill bara skrika rakt ut; GE UPP! Det finns ingen planet i rymden som vi kan bebo, och jakten på en kommer att ödsla ännu mer död åt den planet vi har!

Jag läste på ett ställe (flashback forum, kanske inte världens seriösaste ställe men iaf), att vid en rymdresa krävs 1000 ton bränsle bara de första tio minutrarna. Undrar hur många bilar det räcker till? Nu vet jag heller inte vad för bränsle som används i en rymdresa, men iaf.


Det vore otroligt intressant om någon journalist kunde läsa detta, och ta fram fler uppgifter och publicera i någon stor tidning, för detta är ett ämne som kräver uppmärksamhet!
Hur mycket har svarige investerat i kirunas rymdforskning?

Läs gärna hela detta inlägg, för det är otroligt viktigt!

Kommentarer
Postat av: Ninni

Jag håller med dig - ta hand om alla barn först och främst! De är väl viktigare än att stilla någons nyfikenhet?

2008-09-20 @ 15:11:26
Postat av: Therése

Ninni: absolut! Jag kan för allt i världen inte förstå att de inte ger upp... och ger pengarna till något bra istället?

2008-09-20 @ 15:15:32
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Sandra

Mycket bra skrivet! Håller verkligen med dig, jorden skulle vara ett mycket bättre ställe att leva på för alla människor om inte de rika länderna bara sköt ut pengarna i rymden... :P

2008-09-20 @ 20:24:19
URL: http://sandrasstil.devote.se/
Postat av: CrazyNails

Håller med dig till fullo!! Bra att du skrev om det.

2008-09-20 @ 22:16:28
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Therese

Det är väldigt inspirerande det du skriver och så väldigt rätt!

Här går vi och klagar på folk som slänger papper på marken och kallar det för nedskräpning när det finns något som är 100ggr värre!

Jag har själv aldrig tänkt på rymdforskningen och dess otroliga summor pengar. Roligt att du fördjupar dig i ämnet och jag kommer fortsätta läsa!

2008-09-20 @ 23:19:03
URL: http://redlacuna.blogg.se/
Postat av: Therése

Sandra: Tack! Jo det vore verkligen en fördel om de kunde hålla sig till verkligeheten, och inte fantisera bort miljoners miljoner...



CrazyNails: Tack för stödet!



Therese: Ja jag håller med... det känns liksom närmare med nerskräpare... men egentligen är inte USA så långt bort längre, allt eftersom världen globaliseras mer och mer. Men vad mer kan vi göra än att uppmärksamma detta? :P

2008-09-22 @ 02:11:29
URL: http://fakelashes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0