Boktips!

Min förkärlek för böcker är verkligen enorm, men böcker är allt som oftast inte till för de som inte har världens bästa ekonomi... Därför är jag överlycklig att bibliotek finns!
Ibland besöker jag Örebros bibliotek, och så fort jag kommer in där så känns det som om möjligheterna är oändliga! Det finns så många böcker, och det finns böcker om nästan allt! Ibland spenderar jag timmar till att plocka i hyllorna, leta speciella böcker, eller bara titta ifall det finns något intressant ämne man kan lära sig om!

Helt otroligt nog så finns faktiskt ganska så många böcker om smink också! Jag skulle vilja rekommendera några som jag lånade sist.

STAGE MAKE-UP step-by-step, av Rosemarie Swinfeld


Detta är en bok på lättfattlig engelska om teatersmink, men jag tror att även de som vill läsa om skönhetssmink kan hitta några tips här! Den kan vid första anblick tyckas vara lite föråldrad och omodern, men denna är verkligen en guldklimp! 1995 utgavs denna för första gången, alltså 14 år sedan, men trots detta så måste jag tycka att den är högaktuell i många avseenden!
Det finns många fina bilder med steg för steg visat både på bilderna och i texten. Boken är lätt att bläddra igenom, och har tydliga avsnitt med klara förklaringar om hur man bla sätter dit lösmustach, hur scenbelysningen påverkar olika färger i smink, och även grundteknikerna när man applicerar en makeup. Jag gillar speciellt avsnitten som visar var man brukar lägga shade, highlight och rouge!

En solklar bok som jag absolut kommer låna igen, och när tiden är kommen (alltså när jag har pengar om tio år eller så) så kommer jag att köpa denna förträffliga bok!



MODERN TEATERMASKERING, av Lena Strandmark


Den här boken tyckte jag först verkade lite tråkig när jag började läsa den... Den är skriven på ett nästan poetiskt sätt, och den som bara vill veta hur man applicerar smink bör nog inte läsa den. Däremot så blev jag helt fast i den när jag kom in i den, och gick runt i en hel dag med näsan rakt i boken. Den beskriver samhällets sätt att se på makeup genom århundranden, och även hur samhället har påverkat scenens makeup.
Den är rakt igenom en bok om teatersmink på psykologisk nivå, så för mig var den jätteintressant, men för de som vill hålla sig till skönhetssmink tror jag inte den är att rekomendera.


Smink & Mask, av Eva Lindgren


Även denna bok är inriktad på teatersmink, och utgavs 1986 för första gången. Bilderna i boken är nog det enda som jag tycker antyder årtalet, annars är innehållet tidslöst! När jag läste den här boken fick jag många aha-upplevelser, eftersom den är så tydlig med både informationsmatrial, och många föreslagna övningar man kan göra.
Den har en studieplan för studiecirklar längst bak i boken, och innehåller otroligt mycket värdefull information!
Det står mycket om föråldring, anatomi, och även om hur man gör en avgjutning av ett ansikte!

Jag tror att även de som inte är så mycket inne på teatersmink kan finna intressanta saker i den här boken!


SKÖNHET -till vilket pris?, av Rita Stiens

Ibland undrar jag ifall jag verkligen borde ha läst den här boken...
Den är skriven på svenska om ingridienser i vår kosmetika, och har ett råvaruindex på 65 sidor som innehåller de flesta ingridienser som man stöter på i kosmetika. Boken är helt klart läsvärd och hyllar naturkosmetiken...

Efter att ha läst den har jag verkligen tänkt till, och jag tvekar när jag använder många produter... Läs den! Det är nog det jag kan säga!



Bilderna har jag lånat från ginza.se, maskdersign.se, dancing-times.co.uk och vitavera.se.


Jag bör även tillägga att på bibliotek finns det två hyllor med sminkböcker. Qcd är hyllan med skönhetssmink, och brukar vara inträngd på något undangömt ställe, och Ik innehar böcker om teatersmink och brukar vara i närheten av filmavdelningen.

Jag önskar Er en trevlig vistelse på bibblan, och ha en fin fredag!

Kommentarer
Postat av: Marie

Tack för alla bibliotekstips!

2009-06-27 @ 12:51:43
URL: http://fizzivy.blogspot.com
Postat av: Therese

Varsegod marie! :)

2009-06-29 @ 08:42:55
Postat av: Therése

Varsegod marie! :)

2009-06-29 @ 08:43:21
Postat av: Elena

Samma som när man läser Den Hemlige Kocken, man vill aldrig mer köpa bröd eller bullar i butiken, utan tvinga mormor att baka och själv köpa riktiga ingredienser... typ.

2009-06-29 @ 11:35:42
URL: http://stiftprinsessan.wordpress.com
Postat av: Makeuponista

Tack tack! Ska till bibblan någon dag så då får jag spana =)

2009-06-29 @ 13:30:06
URL: http://makeuponista.wordpress.com
Postat av: Therése

Elena: Den har jag inte läst, det låter lite småläskigt faktiskt...!



Makeuponista: vassegod, det är helt klart värt det! :)

2009-06-30 @ 16:29:07
URL: http://fakelashes.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0