Ytlig i hemlighet...

Det finns människor som har udda sexualiteter, pedofiler, folk som tänder på gummi, och sådant där som anses vara lite udda. Dessa människor berättar oftast inte för någon av sina nära och kära om deras udda läggningar, och lever ett dubbelliv.
Jag måste nog erkänna att jag lever dubbelliv.
Det ena livet är vardagen, med kompisar, dans och plugg.
Det andra livet är mitt hemliga intresse för smink
. NEJ det är en underdrift. Mitt sjukliga intresse för smink.
Mina nära och kära vet att jag är VÄLDIGT förtjust i smink, men om de skulle förstå att det är i princip det enda som rör sig i mina drömmar och tankar, så skulle de nog bara vifta avvänjande med handen, och säga, det går över.
Att Skönhetsindustrin anses vara ytlig (vilket den är till 100 %), och att den är bara ett sätt för oss som mår jättedåligt över oss själva att få spackla över våra problem, är INTE SANT. Inte för min del iallefall.
Jag mår underbart av att dra fingrarna över en len, glittrande ögonskugga i lyxig föpackning, och älskar att känna en mjuk pensel mot min hud!
Det är ytligheter, javisst, men samtidigt så mycket mer. Så mycket djupare.
Mitt dubbelliv kan få mig att känna ångest på många plan, tex när jag hemlighåller dyra köp för min mamma, som jag bor tillsammans med, och när jag ljuger om hur mycket jag spenderat på smink.
Eller när jag köper en dyr, men ack så snygg ögonskugga för pengar som jag säger att jag köpt mat för, trots att jag svälter mig för att varenda sekund tänka på den där ögonskuggan och hur mycket det var värt det.

Jag har lärt mig att inte tala för mycket om smink med vänner, eftersom man helt enkelt anses vara knäpp.
Istället på fester och diverse tillställningar disskuterar jag gärna olika etiska problem, arkeologiska upptäckter, samhället, och andra vuxna saker.
Skulle jag nämna smink vet jag att jag skulle få en stor rödmålad stämpel i pannan där det står KORKAD OCH YTLIG!

God natt alla ytliga och oytliga dubbelliv!

Kommentarer
Postat av: Badbomben

Jag har blivit mer öppen inför mitt dubbelliv. Mina nära har alltid vetat att jag är litet tokig i gunk. Nuförtiden tar jag med mig nagellack till jobbet och visar inför mina jobbkompisar dagens lack och berättar om det är ett holo- hallon- eller körsbärslack. Jag tror annars att bloggandet har hjälpt mig att komma ut ur skåpet även med sminkfetischerna, nu då man märkt att det finns andra crazy people out there. Tvålperversionen har alla alltid vetat om, jag var en tvålblottare ren som riktigt liten:D Ut ur skåpet bara!:)

2008-07-21 @ 08:00:47
URL: http://badbomben.blogspot.com/
Postat av: CrazyNails

..som badbomben sa en del crazy....kallar mig CrazyNails;)

Jag har lite svårt att dölja min passion eftersom mitt jätte IKEA badrumsskåp är smockfullt. Men jag förstår dig att det känns konstigt ihop med andra.

2008-07-21 @ 08:10:57
URL: http://crazy-nails.blogspot.com/
Postat av: Sminkan

Jag vet vad du menar, min vän. Varför hänger en 35-åring på sin och andras bloggar och snackar smink tror du? Mina vänner tror att jag är galen redan. Visst de exakt hur illa ställt det vore vet jag inte vad de skulle säga. ;D

2008-07-21 @ 09:07:21
Postat av: Tina

svar: Tur att fler "lider" av samma humor som mig då.



Hmm ja, håller med dig fullständigt om inlägget.

2008-07-21 @ 09:50:09
URL: http://beleza.blogg.se/
Postat av: Therése

Badbomben: Mjo det är sant att jag egentligen borde komma ut ur skåpet, men samtidigt tror jag att det är bäst att jag låter bli! ;)



Crazy nails: Jo de som kommer in i badrummet brukar ju faktiskt fråga varför det är smockfullt med gunk! haha!



Sminkan: Ja det är precis så jag känner! haha! Men vi får helt enkelt hålla oss till våran lilla del av världen! Här på alla sminkbloggar!



Tina: höhö japp!

2008-07-21 @ 12:00:12
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: creme-idiot

Förstår helt vad du menar. Sminkan: Vad sägs om en 42-årig dito? På tal om ytlig, dock: Jag har upplevt att det finns ett fantastiskt djup emellanåt, det du skrev just nu är ett exempel. Hur många tjejer i din ålder har sådana "djupa" tankar. På Pret-ty har jag mött en otrolig värme och gemenskap, inte bara när det gäller smink osv. Jag tor, att när vi "komemr ut ur badrumsskåpet" upplever en sådan lättnad, när vi hittar likasinnade. Vi får en väldigt stark gemenskap... Jag har t o m lärt känna en tjej genom denna värld. Vi har tröffats och hon har snabbt blivit en av mina allra närmaste vänner. Hälften så gammal som jag, men åldern märks inte alls mellan oss. Och, vi sitter INTE och pratar skönhet endast!!! Visst, mycket blir det, det är som en lättnad att "få lov/kunna" prata med någon om just detta, men vi har så mycket annat att prata om. Också. Djupa saker!!!! Slutligen, du kan ha rätt i att du inte ska vara för öppen.I en pefekt värld ska du kunna det, men i vår värld finns så många fördomsfulla människor. risken finns att man blir "dömd" på förhand och inte blir given den chans man förtjänar att visa vem man är. Fast, i ett sällskap som inte känns så viktiga för dig; ge järnet och var den du är!!! Stooor kram på dig!!

2008-07-21 @ 15:28:23
Postat av: Johanna

Haha, det där med att hemlighålla dyra köp känner jag mycket väl igen! Jag berättar aldrig hur mycket jag lägger ner på smink för den mamma eller pappa skulle aldrig förstå vilken lycka jag känner för alla läppglans och ögonskuggor som jag äger :)

2008-07-21 @ 18:18:39
URL: http://makeupjunkie.blogg.se/
Postat av: Mari

Hej! Jag känner helt igen mig i din beskrivning av dubbelliv. Jag är också en sådan som döljer mina påsar o kvitton. Jag kan mycket väl gå utan smink, tycker inte att smink är något man behöver ha för att dölja imperfektion, däremot är det kul att leka med när jag har tid och lust! Smink är ett passionerat intresse för mig. Det är bara att acceptera!

2008-07-21 @ 19:38:34
Postat av: Therése

creme-idiot: Jo det är precis det jag menar! Att i en perfekt värld skulle man kunnat vara mer öppen om det, men som det nu är får vi nog hålla det lite tyst. Och jag håller med, när jag upptäckte pret-ty var det en stor lättnad. Att inse att det inte bara är jag som är knäppt insnöad på smink! :) Det finns otroligt många förtjusande människor på pret-ty! Stor kram på dig med!

Johanna: Precis! så får man en massa skuldkänslor för det ... :S

2008-07-21 @ 20:12:44
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Linda

De flesta i min närhet har fattat galoppen om mina små intressen, dock så talar jag inte alltid om för dem vad de små intressanta sakerna kostar :P

Sen tycker jag man kan jämföra en sminkintresserad lite med att t.e.x måla tavlor/teckningar. Istället för att få sug till att gå hem och måla/skapa en bild på en duk eller papper så målar man på sig själv och skapar något på de sättet. Kanske inte riktigt samma sak men en liknelse..

2008-07-21 @ 23:27:37
URL: http://bettieli.blogg.se/
Postat av: Therése

Mari: ja det är precis det endel inte förstår... att man kan gå utan smink utan problem men att det är extremt kul att pyssla med! :)



Linda: haha ja men det är ju så det är! Jag har alltid varit intresserad av att måla tavlor och sådant, och att sminka sig är ju att måla på en duk! :)

2008-07-22 @ 16:50:11
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Ninni

Jag är likadan, jag är 38 år och har ett bra jobb inom databranschen. Helst skulle jag jobba med smink men det är ju så erbarmligt dåligt betalt och för pengarna jag tjänar kan jag ju köpa smink! Jag kan ligga på kvällarna i min säng och bara tänka på smink! Har en väninna som brukar presentera mig som sin sminkigaste vän, det låter väldigt ytligt och ytlig är det sista jag är - jag bara gillar färg, doft och olika konsistenser. Det är inte för att jag är särskilt kokett för då skulle jag nog gå ner tio kilo. Jag älskar mina ungar och min man och....smink! Sån är jag!

2008-07-22 @ 22:03:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0