Svenska

En sak har gnagt mig, och gnager mig fortfarande när jag skriver inlägg, och sådant, men främst när jag kommenterar andras bloggar.
Det är mitt språk. Jag vet att det korrekta svenska språket inte består av svärord, moderna uttryck som typ, och allt annat sådant där. Jag vet inte hur många som ser de orden som ett sätt att uttrycka sig för att man inte kan uttrycka sig bättre.
Så nu vill jag veta Er åsikt.

Är det okej att skriva svärord (någon kan ta illa upp), och andra talspråks ord?


Vore tacksam för svar....

Mvh Therése!

Kommentarer
Postat av: inthemake

Ahh jag tycker det beror på vilket sätt man använder svordommarna....typ, bah, liksom är ord som definitivt används lite för ofta i bloggar. Men det är en generations-grej också ;)

2008-08-11 @ 08:42:13
URL: http://inthemake.blogg.se/
Postat av: Tiina

jag tycker absolut att man kan vara lite försiktig med sånt, just så att ingen tar illa upp. men de är ju självklart upp till både den som skriver bloggen att välja sitt språk och till läsaren som väljer att läsa. Annars måste man ju få skriva bah lixom och svär om man nu känenr för det;)

2008-08-11 @ 11:22:01
Postat av: Therése

Inthemake: Jo precis så jag tänker! Men även jag som använder de uttrycken stör mig som skrutt om jag läser en blogg med de orden! :P



Tiina: Jo precis...Det har du fullkomligt rätt i! :P

2008-08-11 @ 14:51:03
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det beror ju lite på åldern också, men jag har inget emot att folk använder svordomar och ord som typ "typ". ;) Men jag är 15, jag använder själv sådana ord och jag tycker att det är okej att göra det så länge det inte går till överdrift och så att det inte blir jobbigt att läsa texten. ^^

Detsamma gäller smileys, hehe

2008-08-11 @ 18:01:32
URL: http://sandrasstil.devote.se/
Postat av: creme-idiot

Det är väl för 17 gubbar din blogg och där skriver du vad du vill!!! Vi behöver inte läsa den om vi stör oss på ditt språk. Eftersom jag läser den stör jag mig således icke!!! Fortsätt du bara, det är ju en del av din charm... Underbar sotning du gjorde, f-resten!!

2008-08-11 @ 22:02:26
Postat av: creme-idiot

Aha, såg nu att du också menade när du skriver på andras bloggar. Hmmm... då kanske du ska vara liiite försiktig. Fast, den som har bloggen får väl säga till annars. Är det inte också så, att om man har en blogg borde man vara ganska så vidsynt och acceptera det mesta i språkväg, eller...? Är jag alldeles ute och cyklar?

2008-08-11 @ 22:04:13
Postat av: Therése

Sandra: Jo absolut! Och jusst nu är jag helt låst på smajlisar... det är faktiskt jättejobbigt... Jag tror att det kan vara en msn skada! hhaha!



Creme-idiot: Nej det har du fullkomligt rätt i, men det skulle kännas onödigt om en människa inte ville läsa min blogg pga språket... hehe! Nej det har du faktiskt rätt i.... man är ju lite mer försiktig på att kommentera andras bloggar och så men ibland känner jag att jag bara måste skriva det första som ploppar upp i hjärnan... tex OJÄVLAR VILKEN MEJK! haha :)

2008-08-12 @ 00:16:40
URL: http://fakelashes.blogg.se/
Postat av: Mimmi

Jag skriver ungefär som jag pratar. Torrt, sarkastiskt, och med svärord. Den som tar illa upp behöver inte läsa, jag skriver inte för deras skull. :) Men jag tror/hoppas att svordomar inte är så laddade numera, de jag använder är sådana som är fula ord enligt den kristna traditionen (fan, jävlar etc) och den lever ju de flesta inte efter t andra avseenden.

2008-08-12 @ 19:15:16
URL: http://bigmouth.se/yta

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0